آفتابنیوز : بر اساس فیلمی که از سخنرانی حاج منصور ارضی منتشر شده، وی با اشاره به اقدامات مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی و برنامههای دولت حسن روحانی میگوید: «اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر میمیرد.»
به گزارش آفتابنیوز؛ حالا با این وضعیت خیلیها میگویند اقدامات هفته قبل مدرسه فیضیه هم آن طور که گفته میشود، اتفاقی و بدون هماهنگی نبودهاند؛ جایی که خطاب به رئیس جمهوری این پلاکارد بلند شده بود؛ «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت.» شاید از همین روست که مهدی شیخ، نماینده عضو فراکسیون امید گفته که باید برای اتفاقات مدرسه فیضیه قم کمیته حقیقتیاب تشکیل شود. این در حالی است که پیشتر برخی از نمایندگان مجلس هم از تهیه طرح استیضاح وزیر کشور با همین موضوع سخن گفته بودند.
محسن غرویان، استاد حوزه هم مخالفت با روحانی را به دلیل رأی داده شده به او، مخالفت با مردم دانسته است. او گفته که «واکنش جامعه روحانیت این است که روشنگری کنیم و به مردم بگوییم موضع کل روحانیون آن چیزی نیست که عدهای اقلیت با رفتارهای خود آن را به مردم القا میکنند.
به نوشته روزنامه ایران؛ علاوه بر این، مسئولان اجرایی هم وظیفه دارند در اینباره واکنش نشان دهند.» دیروز محمدرضا عارف هم رئیس جمهوری کشورمان را یک روحانی انقلابی و پرورش یافته در مکتب امام خمینی توصیف کرد و در توئیترش نوشت: «خط و نشان کشیدن برای ایشان از سوی عدهای از طلاب خلاف امنیت ملی و امری مشکوک تلقی میشود.» تاکنون هیچ فرد، تشکل و یا مجموعهای مسئولیت مراسم مدرسه فیضیه را برعهده نگرفته است؛ حتی مدیریت این مدرسه که مکان تجمع را برای طلاب معترض فراهم کرده بود.
فارغ از بیانیههای اعلام برائت از این گردهمایی سؤال اصلی و بی پاسخ مانده آن است که بالاخره چه افراد یا مجموعهای آن برنامه را ترتیب داده بود و طلاب معترض تابلوهایی که روی آنها شعارهای تند نوشته شده بود را باید به کجا تحویل میدادند؟ درباره سخنان گفته شده در مراسم روز عرفه در خیابان سعدی تهران توسط یکی از معروفترین مداحان کشور هم هنوز مخالفان دولت واکنشی نشان نداده و سکوت کردهاند. اما حالا که در فاصله یک هفته و خصوصاً پس از واکنشهای تند علما و مراجع تقلید به حواشی و شعارهای مراسم مدرسه فیضیه، همین مفاهیم و رویکردها در قلب پایتخت تکرار میشوند شاید قدری از جدیتر بودن ریشههای این نوع رویکرد و گروههای حامی آن حکایت داشته باشد.
از بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته این دست حملات به دولت کم کم حالتی عادی به خود میگیرد؛ از زمانی که رئیس جمهوری در حاشیه راهپیمایی روز قدس با بنی صدر مقایسه شد تا امروز، نه پشت پرده هیچ کدام از این تجمعات تهدیدآمیز روشن شده و نه بانیان و آمران آن مشخص.
اتفاقی که از یک سو جای نگرانی برای تشدید دوقطبی و چندقطبی سیاسی و اجتماعی در کشور ایجاد کرده و از سوی دیگر میتواند نشاندهنده احتمال بالای تکرار آن در حوادث آینده باشد.
ادامه حادثه فیضیه در تهران
روزنامه آرمان نیز نوشته است: تبعات حواشی تجمع مدرسه فیضیه یک به یک از پی هم میآیند و این بار برخی اعضای مجلس خبرگان و حوزه نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادهاند. در حالی که هنوز بررسی این موضوع به پایان نرسیده در تهران نیز برخی همان گفتهها را تکرار میکنند. در شرایطی که جامعه نیاز به وحدت کلمه دارد تا در داخل بر مشکلات فائق بیاییم؛ برخی تریبونداران حرفهایی و شعارهایی که اخیرا علما و مراجع محکوم کردهاند و انتظار برخورد با مسبیبن آنها میرود را دوباره بیان میکنند و معلوم نیست در پی چه اهدافی هستند. نکته مهم برگزاری شکلی این تجمع یا افرادی که در آن شرکت داشتند، نیست بلکه باید تفکر پشت این تجمع شناسایی شود. تفکری که در مراسمهای وحدت آفرین به صورت شعر از بلندگو پخش میشود، به اعتراضی تبدیل شده و از سوی برخی نمایندگان خاص در مجلس فریاد میشود یا به صورت تخریب قوای از دهان برخی بیان میشود، همگی یک آبشخور دارند. اگر نیک ببینیم خاستگاه همه اینها یک جایگاه است. حال برخی با دور بالاتری عمل میکنند و برخی ضعیفتر. اینکه جریانی بخواهد مدرسه فیضیه را محل این دلواپسیها قرار دهد، باید هوشمندانه با آنها رفتار و برخورد شود.
شناسایی عوامل پشت پرده
تجمع 25مرداد برخی طلاب به اسم اعتراض به وضع اقتصادی و معیشتی جامعه آنچنان تبعات و بازخوردهای منفی داشته که اکنون همه در صدد انکار و محکومیت آن بر میآیند. پس از اینکه مراجع عظام تقلید آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و جمعی از علما موضع صریحی در قبال این تجمع و آنچه در آن رخ داده بود اتخاذ کردند، افراد و شخصیتها یک به یک درصدد تکذیب و محکومیت برآمدند. سپاه بیانیه داد و مدیر حوزه علمیه این اتفاق را غیر قابل تایید خواند، اما در این میان واکنش وزارت کشور که وزیر آن رئیس شورای امنیت کشور است به این واقعه جالب بود که گفتند ما نمیتوانیم به مدرسه فیضیه ورود کنیم. البته چندان نباید از کنار مساله به راحتی عبور کرد، چرا که این اتفاق سیگنالهایی در ارتباط با خطر وجود جریانی دارد که درصدد است با چنین اقداماتی جایگاه حوزه و مراجع را نزد مردم تخریب کند. از طرف دیگر شعارهای مطرح شده در این تجمع نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود این افراد با کدامین مجوز، رئیس جمهور که دومین شخصیت کشور است را تهدید کردهاند. این در حالی است با وجود محکومیت شدید تجمع قم توسط بسیاری از بزرگان؛ سهشنبه 30 مرداد نیز در جریان دعای روز عرفه که باید سخن از بندگی و قرب به خدا باشد، برخی در خیابان سعدی تهران بازهم برخلاف وحدت مورد تایید بزرگان همان مسائل را مطرح کرده و آنچه درفیضیه قم در تابلو نشان داده بودند به زبان آوردند و به حاشیهها دامن زدند. این نوع رفتارها جز اینکه به جامعه و آرامش آن صدمه بزند کارکرد دیگری ندارد. گرچه در هیاهوی تکذیبیهها هنوز هم مشخص نیست که این تجمع به ظاهر خودجوش با کدامین مجوز تشکیل و بدترین اهانتها به رئیس جمهور و دولت شده است، اما از وزارت کشوری که خود را از ورود به حواشی فیضیه معاف میداند، این کمترین انتظار است که عوامل پشت پرده آن را شناسایی کرده و بهدست قانون بسپارد.
این کار گناه کبیره است
یک عضو مجلس خبرگان رهبری درباره مواضع صریح آیتا... مکارم شیرازی و آیتا... نوری همدانی در محکومیت حواشی تجمع برخی طلاب اظهار کرد: مراجع کسانی هستند که وقتی زمان انقلاب حرفی میزدند، تمام مغازههای بازار بسته میشد و مردم قیام میکردند. با نظر مراجع و در رأس آنها امام بود که انقلاب پیروز و نظام اسلامی تأسیس شد. جماران نوشت؛ آیتا... هاشم زاده هریسی با بیان اینکه حوزه صاحب دارد، گفت: اگر قرار به برگزاری تجمعی در حوزه علمیه است، حتما باید نظر استمزاجی مراجع گرفته شود. چرا برخی بدون مشورت و اطلاع مراجع چنین کاری انجام دادند؟ این کار گناه کبیره است، چون نظم حوزه به هم میخورد و حرف مراجع از ارزش و اعتبار میافتد. عضو مجلس خبرگان رهبری درباره شعارهای تهدیدی و اهانتآمیز همچون«آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح درانتظارت»تصریح کرد: به خدا این صحبتهای غیرکارشناسی، افتراها و شکستن حرمتها گناه کبیره است. هاشمزاده هریسی تأکید کرد: یکی از مشکلات ما جزمگرایی است. جزمگرایی یعنی هرکس فقط دیدگاه خود را عین حق و حقیقت اسلام و انقلاب بداند؛ این خطرناک است.
آب به آسیاب دشمن
یک عضو مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با تحولات اخیر قم اظهار کرد: از حوزه انتظار میرود موضعگیریهایش پخته، حساب شده، مستدل و مستند باشد. آیتا... سید هاشم بطحایی با اشاره به شعارها گفت: این تجمع اخیر جای تأسف داشت که بیایند چنین شعاری بدهند. در حقیقت آن شعار این است که اگر دیگران هم خلاف نظر ما حرکت کنند به آن سرنوشت مبتلا میشوند. بنابراین همه مراجع و بزرگان حوزه علمیه همچون آیتا... مکارم این اقدام را محکوم میکنند. وی تاکید کرد: تجمعات تخریبی علیه مسئولان کشور، خلاف سیاست جمهوری اسلامی و اتفاقا مصداق آب به آسیاب دشمن ریختن است.
این حرفها توهین است
یک استاد حوزه در مراسم قرائت دعای عرفه در قم اظهار کرد: من از سیاست بدم میآید؛ علتش این است که «ازین خلایق برکنار باید بود». آیتا... محمود امجد گفت: در مدرسه فیضیه که علمای بزرگ دارای درجههای عالی اجتهاد تحصیل کردهاند که حتی یک نفر از آنها الآن در حوزه نیست. آنها آدمها را هدایت میکردند؛ کسی با برهان ستیزی هدایت نمیشود. وقتی که تزکیه و تهذیب نباشد خطرناک است. وی تأکید کرد: منبر باید به مردم بصیرت دهد،اما وقتی منبر آلوده به دنیا شد، این حرف زدن مضرّ است. وی ادامه داد: کسانی که مردم را نادان میدانند خودشان نادان هستند. بعضی وقتها به خاطر منافع و مصالح چیزی نمیگویند، اما میفهمند. آیتا... امجد اظهار کرد: شنیدهام در مدرسه فیضیه گفتهاند«استخر فرح در انتظارت». هر کاری میخواهید انجام دهید، اما وقتی عمامه سر گذاشتید و این حرفها را زدید، توهین است.
امر مشکوک
رئیس فراکسیون امید مجلس رئیس جمهور کشورمان را یک روحانی انقلابی و پرورش یافته در مکتب امام خمینی(ره) توصیف کرد. ایسنا نوشت، محمدرضا عارف در صفحه توئیترش نوشت: رئیسجمهور محترم یک روحانی انقلابی و پرورش یافته در مکتب امام خمینی است. خط و نشان کشیدن برای ایشان از سوی عدهای از طلاب خلاف امنیت ملی و امری مشکوک تلقی میشود.
کمیته حقیقت یاب تشکیل شود
نماینده تهران در مجلس درباره حوادث رخ داده در مدرسه فیضیه قم اظهار کرد: باید یک کمیته حقیقت یاب برای برخی هتک حرمتها تشکیل و با این افراد برخورد شود. مهدی شیخ درباره اتفاقات در مدرسه فیضیه قم وتوهین به رئیسجمهور و مرحوم آیتا... هاشمی گفت: متاسفانه هراز چند گاهی شاهد چنین رفتارهایی از سوی عدهای هستیم. باید خاطرنشان کنم اینگونه حرکات ضربههایی را وارد میکند که هیچگونه نمیتوان آنها را جبران کرد. وی ادامه داد: اینکه پلاکارد دست بگیرند و علنا اعلام کنند ما فلان کار را کردیم و با رئیسجمهور هم همان کار را خواهیم کرد، متاسفانه کم از دیوار سفارت بالا رفتن به ما ضربه نخواهد زد، بلکه معتقد هستم این ضربه بیشتر و عمیقتر به ما آسیب خواهد رساند. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مشکل اینجاست که برخوردی با این افراد نمیشود، بیان کرد: مشاهده میکنیم موارد این چنینی اتفاق میافتد، اما برخوردی صورت نمیگیرد. معتقدم این افراد باید احضار شوند. وی ادامه داد: باید این افراد بیایند و دلایل خود را بیان کنند و بگویند که چرا دست به چنین کاری زدهاند.
اين بار در دعاي عرفه
روزنامه اعتماد نیز در همین باره نوشته است: تجمع پرحاشيه طلاب در قم با واكنشها و انتقادات گستردهاي همراه بود اما جرياني كه تا تهديد رييسجمهور پيش رفته است، گوشش نه به بيانيه آيتالله مكارم شيرازي بدهكار است؛ نه به واكنشهاي سياسيون از هر دو جناح اصولگرا و اصلاحطلب. همين است كه در بحبوحه اعتراضات دست به تكرار تهديد ميزند. اينبار در تهران و در مراسم روز عرفه. كار از پلاكارد هم گذشته و از ادبيات و لحني بيسابقه استفاده ميشود. گروه رسانهاي ايران ويدئويي را منتشر كرده است كه نشان ميدهد حاج منصور ارضي مداح معروف در خيابان سعدي و در ميان مردم به همان شيوه طلاب قم، رييسجمهور را تهديد ميكند. او گفته است: «اين يارو هم مثل آن يارو در استخر ميميرد. آنها كه خيانت ميكنند آخر طوري ميميرند كه دوست و دشمن، كافر و مومن حيران ميشود كه او اينجا چه ميكرده است؟ چرا ...؟!»
مداح در حالي بر طبل خصومتهاي داخلي ميكوبد كه در روزهاي اخير شاهد بوديم، ماجراي فيضيه چطور با انتقاد همگان منجمله مراجع عظام مواجه شد. از اتفاق، راست سنتي و بزرگان حوزه بيش از همه برافروخته شدند. آيتالله مكارم شيرازي در بيانيهاي آن تجمع مورد اشاره را يك فاجعه به تمام معنا خواندند. ايشان حتي با تاكيد بر ضرورت پاسخگويي برگزاركنندگان مراسم خواستند كه توضيح دهند كه برخي از نيروهاي سپاه آنجا چه ميكردند؟ همين مطالبهگري بود كه موجب شد فرمانده سپاه استان قم در ديداري با ايشان توضيح دهد كه در آن مراسم حضور نداشتهاند و آن را تاييد نميكنند.
منتقدان تجمع فيضيه ماجرا را از دو سو قابل توجه دانستند و همانقدر كه به تهديد رييسجمهور اعتراض كردند، دامن زدن بر شائبهها در مورد فوت آيتالله هاشمي را نيز مورد نقد قرار دادند. منصور ارضي اما با تكرار شعار «ايآنكه مذاكره شعارت، استخر فرح در انتظارت» به زبان خود نشان داد كه برگزاركنندگان تجمع فيضيه نه تنها قصد كوتاه آمدن در هيچكدام از موارد مورد اشاره را ندارند بلكه خيلي سرسختانه ميخواهند بر مدار تندروي حركت كنند. تجمع طلاب در فيضيه قم سبب شد بسياري از روحانيون و چهرههاي سياسي اصولگرا و اصلاحطلب ضمن انتقاد از گروههايي كه اعتراضات را به حاشيه برده و دنبال منافع گروهي خود هستند، درصدد ريشهيابي و معرفي عناصر پشت پرده برآيند. از همينرو شاهد بوديم كه برخي چهرههاي سياسي همچون علي صوفي سرنخ اين ماجرا را در مشهد و همان جريان كه اتفاقات ديماه را آغاز كرد، ديدند. برخي روحانيون نيز به پيروي از آيتالله مكارم شيرازي سعي كردند در مورد پيامدهاي ادامه اين رويه توسط برخي روحانيون هشدار دهند. براي مثال محسن غرويان تاكيد كرد كه روحانيت نبايد خود را در حد يك حزب و گروه سياسي تنزل دهد و از مردم فاصله بگيرد. تكرار اين ماجرا و تهديد دوباره رييسجمهور از يك تريبون و در يك مراسم مذهبي اما ايجاب ميكند كه اين مساله را از منظر ديگري نيز بنگريم. مساله قابل تامل اكنون تكرار اين رويه با وجود تذكرات و اعتراضات بسيار است و اين سوال ايجاد ميشود كه چه دليل موجب اين بيپروايي در تندروي شده است؟ سوال ديگر آن است كه ادامه اين رويه به كجا ختم ميشود؟
براي پاسخگويي به اين سوالات بايد در نظر داشت كه آنچه حدود ١٠ روز قبل در قم اتفاق افتاد، پيشتر نيز به شكلهاي مختلف مشاهد شده بود. شايد اگر مسوولان امر و مقامات عالي كشور از كنار غائله بهمن ٩١ و مهر پرت كردن به علي لاريجاني ساده عبور نكرده بودند، دو سال بعد كسي به ماشين علي مطهري حمله نميكرد و اگر پيگيريهاي مطهري براي برخورد با ضاربان به نتيجه رسيده بود، كسي در كهگيلويه و بويراحمد روي آذر منصوري چاقو نميكشيد. احتمالا اگر ماجراي چاقوكشي را رها نكرده بوديم، امروز هم كار به جايي نميرسيد كه برخي در فيضيه شعارهاي تهديدآميز سر داده و چند روز بعد هم در تهران به نحو ديگري همان شعار دوپهلو را تكرار كنند.
چرا با این خودسرها برخورد نمی شود .
البته ما مردم عادی این چیزها رو نمی فهمیم !!!!!!